Dugnad i Bryggevegen

Dugnad i Bryggevegen (1)

Like før korona-tiltaka i landet hadde vi et par dugnader i Bryggevegen i uthuset på andre sida av Haugbygningen med folk fra Holla Historielag/Øvre Verkets venner. Vi fikk rydda opp i gamle råtne gulvbord og også mange gode bord som ikke passa inn gikk på plankehaugen.

Nye bærebjelkar og golvplank blei ordna på solid og gammaldagsvis av Leif Johan Rønningen og Dag Fosse. Det blei ein flott ny sal.

Versågo og forsyn deg gratis av plank på baksida av uthuset.

Dugnadsfolk var Rune, Erling, Reidar, Ole og Gunnar.

Dugnad i Bryggevegen (2)Dugnad i Bryggevegen (3)Dugnad i Bryggevegen (4)
Alle foto: Gunnar Sanden

«Stallane og Historielaget»

Med velsignelse av historielagets formann er dokumentaren «Stallane & Holla Historielag» lagt ut på YouTube, forhåpentligvis til offentlig forlystelse og glede i disse spesielle tider.

Sommeren og høsten 2019 restaurerte en dugnadsgjeng i historielaget Stallane, den siste kombinerte skogsarbeiderkoie og stall i bygda og området.

Dokumentaren er delt i to deler:

Stallane og Historielaget (1)Stallane og Historielaget (2)

Velkommen til Stallane!

Holla Historielag har nå lagt ut gjestebok i Stallane. Døra står åpen. Versågod å ta plass ved bord inne eller benker ute. Både bord og benker er laga av Bernt Solvoll.

Du kan også fyre i ømmen. Tar du med deg litt vaffelrøre og noen veapinner kan du også steike vafler. Historielaget låner ut vaffeljernet som henger i Stallane.

Det blei meldt i går om fine skiforhold innover, men det blir sagt at vegen til Tvatjenn ikke er brøyta nylig og det er «svært dype bilspor». Men altså. ein av de få dagene i vinter med mulighet for å bruke skia på Ulefoss.

Stallane en vinterdag
Stallane en vinterdag.
Foto: Bjørn Werner Nilsen
Solvoll med motorsag ved Stallane
Med hjelp av motorsaga smatt ett av vinduene på plass i fjor høst. Foto: Gunnar Sanden

Dugnadsjobb i Gruveåsen

Historielaget planlegger i samarbeid med Geologiforeningen å gjennomføre en dugnad i Gruveåsen. Det første vi skal gjøre er å sette i stand to små bruer. Planlagt oppstart er i mai.

Dugnadsansvarlige er Reidar Holte, Hans Kristian Torjusrød og Erling Susaas. Hvis noen ønsker å være med er det bare å ringe Erling på tlf. 958 58 158.

Vi har fått en del materialer av Henrik Kjeldsen som vi kan bruke. Det serveres selvfølgelig nygrilla pølser i pausa. Hans Kristian har kommet over 1 liter fra tidligere produksjon. Denne vil det bli mulig å smake på.

Dugnad i Gruveåsen
Henrik Kjeldsen med materialer til bruer i Gruveåsen.