Nye bruer i Bolladalen

Nye bruer i BolladalenI denne uka begynte delar av dugnagsgjengen i Holla Historielag jobben med å lage to nye bruer i Bolladalen i Fensfeltet, sjå bilde. Jobben blir leda av Erling Susaas.

Du verden for mulighetar som er på det flotte Fensfeltet. Men først må det lages skikkelege sikringsgjerder der. Det må nok gjerast av profesjonelle. Eg meiner Sparebankstiftelsen i Nome bevilga et par hundre tusen til Fensfeltet i regi av Nome kommune for 3-4 år sidan. Er beløpet blitt brukt?

Sparebankstiftelsen bevilga også penger til ny plenklyppar mm. på Fensfeltet. Dette er i alle fall brukt og Hans Kristian Torjusrød har vedlikeholdt stiane der ute på ein flott måte, sjå bilde.

Skal vi få til guida besøk i dei to tunnelane der ute i løpet av et par år? Mulighetane er der. Men altså først et par nye bruer.

Hyggelig hilsen etter sommeren

Håndskrevet hilsen fra sommergjester i hagen på Krøsset.

Hyggelig hilsen fra Nord-Trøndelag

Mandag 17. august var historielagets dugnadsgjeng igjen på plass rundt kaffikoppen kl.10, med nødvendig korona-avstand. Da vi åpna døra til hagen, falt denne hyggelige lille lappen ut av dørsprekken:

Til Historielaget 16/7-20.
Mange takk for at vi kunne nyte medbragt mat nede i den flotte parken. Under bjørketreet.
Klem fra
Arna Berg Skjerve
Stjørdal, (N.) Trøndelag.

Trivelegare i Krøsset

Trivelegare i KrøssetDet er fleire som har sagt at desse benkane med bord og blomstergryter har medført at Krøsset har blitt mykje trivelegare. Det er ofte ikkje så mykje som skal til. I tillegg har bord og benkar vori mykje brukt i sommar.

Holla Historielag er likevel ikkje ferdige med prosjektet her. Bl.a. er planen å ta bort to store slipesteinar frå Aalls tresliperi hit. Dette som ein skulptur og som et minne frå industrien på Ulefoss.

På bildet fra venstre: Bjørn Werner Nilsen, Ole Moen, Svanaug Grini, Rune Vibeto og Erling Susaas, som sammen med undertegna er styret i historielaget.

Historielagets nye Facebook-gruppe

Holla Historielags Facebook-gruppe
Fram til nå har historielaget hatt en Facebook-profil som var en personlig konto med fornavn Holla og etternavn Historielag. Det er strengt tatt i strid med det gjeldende regelverket til Facebook. Dessuten har det en del ulemper, bl.a. at vi ikke har hatt muligheter for å organisere og presentere arrangementer på en ryddig måte.

Derfor har vi nå oppretta ei Facebook-gruppe i stedet: Holla Historielag (ny). Parentesen (ny) vil etter hvert bli fjerna.

Vi oppfordrer alle som leser dette til å bli medlem av denne nye Facebook-gruppa. Kontakt gjerne dine Facebook-venner og be dem bli medlemmer.

Den gamle Facebook-kontoen ble oppretta 22. februar 2010 og har med andre ord tjent historielaget i drøyt 10 år. I løpet av den tida er det publisert over 800 innlegg og nærmere 1.000 bilder og videoer er lagt ut. Denne kontoen, som per dags dato har 948 venner, vil bli lagt ned om kort tid. Men vi har sørga for å ta vare på alt innholdet.