Flere Widerøe-flyfoto

Ytterligere 387 flyfoto i svart/hvitt fra Widerøe er nå lagt ut på historielagets nettsider. Bildene er tatt en gang mellom 1935 og 1960.

Samlingen av Widerøe-flyfoto fra Holla kommune teller nå 405 bilder – 27 fargebilder og resten i svart/hvitt. Du finner dem samla på denne nettsida.

Ukjent sted
De fleste av flyfotoene er merket med stedsangivelse. Men det er et 40-talls bilder uten bildetekst. De er merket med et spørsmålstegn. Om du kjenner igjen noen av disse stedene, kan du legge på en kommentar til det aktuelle bildet.

Alle Widerøe-flyfotoene finnes også i Nettbiblioteket (Nasjonalbibliotekets digitale samling). Der er det mulig å forstørre bildene.

God jul!

Fra en tid da det var mye snøHolla Historielag ønsker god jul til dugnadsfolk og andre medlemmer i laget,
til Facebook-medlemmer, til bidragsytere til Holla-Minner og til andre interesserte.

Bildet er fra ei tid da vi hadde mye snø. På traktoren sitter Alf Gjærum.

Bildet er utlånt av Leif Gjærum.

Sagene-boka i salg

Ulefos Hovedgaard og brukssamfunnet Sagene: Mennesker, steder og hendelser.

Boka er en skildring av livet på og omkring Bruket og Ulefos Hovedgaard. Den er rikt illustrert med bilder av folk, steder og hendelser. En rekke personer tilknyttet Bruket, Hovedgården og andre bygninger i området er intervjuet.

Boka er resultat av et dugnadsprosjekt, der mange har bidratt med tekst og bilder. Den er ført i pennen av Per Bernt Tufte. Ulefos Hovedgaards Venner står for utgivelsen.

Boka kan kjøpes i Ringstad kiosk på Ulefoss-senteret, Nome Antikvariat på Øvre Verket, Lunde Bok og Papir i Lunde, Akademika i Bø og Telemark Museum i Skien. Dessuten kan den lånes på Nome bibliotek.

«Hårr er Ulefoss sluse?»

Ulefoss-sluse skiltFør kunne ein stå like ved Krøsset , og det kom folk og spurte hårr Ulefoss sluse var. Det var ikkje rart, ein måtte nesten ha kikkert for å sjå skiltet der det sto på skakke.

Historielaget har masa litt på å få til betre info her.

Nå er det kommi opp et nytt stort og fint skilt. Gratulerer med det til Telemarkskanalen og Regionalparken.

Centrumskaféen brent ned

Det er alltid trist når et hus blir brent ned. Så også med Centrumskafeen, som det ein gong var.
Mange, kanskje dei fleste på Ulefoss har gode minner herifrå. Men samtidig er det lite positivt at det står et hus i sentrum som meir og meir blir forfallent.

Vi har sett huset i fleire år nå i dårleg forfatning. Huset blei selt, og taket reparert. Så sto det slik med stillas oppe, markiser på halv snei og døra av og til åpen ett års tid. Så blei endeleg stillaset tatt ned. Då ein såg inn her nyleg, var panelen mm. innvendig rivi ned. Huset blei til salgs på nytt.

Forstår godt at ingen såg økonomi i å rehabiltere. Dessverre. Når ingen vil det, så er det dessverre et dårleg alternativ å la huset forfalle endå noken år.

Centrumskaféen brent ned