Husmannsvesenet i Holla

I dette intervjuet forteller Per Bernt Tufte om husmannsvesenet, om idrett og om biler i Holla.

Intervjuer er Tormod Halvorsen. Bak kameraet står Harald Ringsevjen. Opptaket ble gjort i 1990.

Dette er det tredje i en serie videoopptak historielaget har lagt ut på nettsidene i år.

Videoopptak nr. 3: Husmannsvesenet i Holla

• Tidligere publisert:

Minner fra aprildagene 1940

En ny video er lagt ut i dag. Denne gangen dreier det seg om krigen.

Tormod Halvorsen intervjuer Kåre Fjeldstad (1920–2010) og Willy Jørgensen (1920–2001). De forteller om hvordan de opplevde aprildagene i 1940. Bak kameraet står Harald Ringsevjen. Opptaket er fra 1990.

Videoopptak nr. 2: Minner fra aprildagene 1940

Kåseri om Lanna fra 2008

Kari Baksås: Kåseri om Lanna
Holla Historielag har i dag lagt ut den første i en serie av videoopptak fra perioden 1990–2010.

Opptakene er fra kåserier, turer, utstillinger og intervjuer om ulike lokalhistoriske temaer. Historielaget vil legge ut et nytt videoklipp hver uke utover vinteren og våren.

Det første videoopptaket i denne serien er kåseriet til Kari Baksås om Lanna fra 2008. Det var nær 100 frammøtte den kvelden. Arrangementet ble avsluttet med visesang av Bernt Solvoll.

Det er Kai Ove Bjerkelund som har hentet disse opptakene fram fra glemselen og digitalisert dem, slik at de nå kan presenteres på historielagets nettsider.

Kullmile-brenning i Nome

Det er en glede å meddele at styret i Holla Historielag har gitt sin tilslutning til at vi skal gjennomføre brenning av kullmile her i kommunen. Arbeidet skal gjennomføres i regi av historielaget.

Planen er å starte med å gjøre opp tørrgran til ved og stable denne for tørking. Dette avhenger selvsagt av pandemi-situasjonen, men tanken er at vi gjør dette i mai. Selve milebygginga vil skje mest trolig i september, mens brenning blir i oktober/november.

Interesserte som ønsker å delta kan melde seg til undertegnede (mobil 906 96 888).

Nedenfor: Bilder fra mila jeg var med på å bygge og brenne ved Nes Jernverk i fjor høst.

Kullmile ved Nes Jernverk høsten 2020 (#5)Kullmile ved Nes Jernverk høsten 2020 (#1)
Kullmile ved Nes Jernverk høsten 2020 (#7)
Kullmile ved Nes Jernverk høsten 2020 (#9)
Kullmile ved Nes Jernverk høsten 2020 (#3)