Æresmedlem: Geir Haatveit

Geir Haatveit foredrar på Holla Kirkeruin i 2011.

Holla Historielag har enstemmig utnevnt Geir Haatveit til Æresmedlem i laget.

Begrunnelsen for utnevninga er:

«Geir Haatveit har vært en interessert og aktiv deltaker i lokalhistoriearbeidet i Holla i mange år og var med på stiftelsesmøtet i 1978. Han har i ei årrekke leda den såkalte Samtalegruppa som har hatt månedlige møter i Slusevokterboligen. For et par år siden leverte han resultatet av et stort arbeide med å scanne ca. 600 gamle bilder fra Holla.

Han vært en pådriver for å trekke Holla Kirkeruiner og Romnes kirke fram i lyset, og var medlem av komiteen som sto for kirkejubileet i 2017. Han var i mange år primus motor for å rydde og holde området rundt Holla kirkeruin vakkert. Geir har vært en aktiv skribent i Holla Minner og var en av de første som starta med slektsgranskning lokalt. I 2007 fikk han lagets lokalhistoriepris for sitt arbeid med slektsgranskning og for sitt engasjement for Kirkeruinene. Mange har lytta med interesse til Geirs foredrag om lokalhistoriske tema.

Geir Haatveit er en fortjent mottaker av denne høythengende utnevninga i Holla Historielag.»