Æresmedlem: Kai Ove Bjerkelund

Kai Ove Bjerkelund guider Ulefoss Turlag ved bjønnehiet på Langskottfjell.

Holla Historielag har enstemmig utnevnt Kai Ove Bjerkelund til Æresmedlem i laget.

Begrunnelsen for utnevninga er:
«Kai Ove Bjerkelund har i mange år vist en sjelden stor interesse for lokalhistorien i Holla. Spesielt har han satt seg inn i historien i Heiområdene rundt Ulefoss og i Landsmarka. Det er knapt noen som kan så mye lokalhistorie fra disse områda som han, og Historielaget bruker han ofte som kunnskapskilde.

Han har gitt ut fleire DVD’er med stoff fra Heia og Landsmarka, han har vært en aktiv skribent i Holla Minner og han har vært guide på turer. Kai Ove har generelt vært en samvittighetsfull dugnadsdeltaker i mange prosjekter, bl.a. i å holde området rundt Holla kirkeruin vakkert.

I tillegg har han vært med i styret i Holla Historielag, og ikke minst har han nylig lagt ned et veldig stort arbeide i å skaffe intervjuer og annet stoff inn til lagets nettside. I 2008 fikk Kai Ove Lokalhistorieprisen for sitt arbeid med å kartlegge «Heia» og andre områder rundt Holla.

Kai Ove Bjerkelund er en fortjent mottaker av denne høythengende utnevninga i Holla Historielag.»