Æresmedlem: Ole Moen

Ole Moen guider oss på gatevandringa på Ringsevja.

Holla Historielag har enstemmig utnevnt Ole Moen til Æresmedlem i laget.

Begrunnelsen for utnevninga er:

«Ole Moen har vært et svært aktiv medlem av laget gjennom ei årrekke. Han har vært et aktivt styremedlem i laget i mange år samtidig som han har gjort en stor innsats som leder av dugnadsgjengen. Han var aktivt med i flyttinga fra kontoret på Aalle-sida og inn i Slusevokterboligen på Krøsset.

Han har i de seinere år vært aktivt med i ei gruppe for å utvikle Krøsset. Som kommunestyre-representant og seinere ordfører gjorde han en viktig innsats for å ta vare på de gamle arbeiderboligene på Øvre Verket.

Han fikk i 2007 Lokalhistorieprisen for denne innsatsen. Han var også med i ei gruppe i Holla Historielag som jobba for å bevare Haugbygningen. Han har vært og er leder av Stiftelsen Nome Kulturhistoriske Bygg og har i den sammenheng bl.a. gått inn for rehabilitering av uthuset som hørte til Haugbygningen. Ole har med stor innsikt i lokalhistoria leda populære gatevandringer på Ulefoss.

Ole Moen er en fortjent mottaker av denne høythengende utnevninga i Holla Historielag.»