Plateslepp med langeleik fra Holla

Den 20. september var Holla Historielag tilstede ved plateslepp på Fagernes for CD-plata «Høyre du, mann!». Det er en samling langeleikopptak fra perioden 1955–1983. Plata er utgitt i et samarbeid mellom Nasjonalbiblioteket og Valdresmusea.

Historielaget var invitert fordi Holla regnes som et av de viktigste tradisjonsområdene for langeleik i Norge. Melodier spilt av Arthur Vibeto («Den store, grå bukken») og Lina Holte («Halling» og «Bordstabeln») er med på plata. Disse og andre melodier kan høres her på historielagets nettside.

Under platesleppet på Fagernes var historielaget representert ved Reidar Holte (barnebarn til Lina Holte) og Paul Vibeto (sønn til Arthur Vibeto). De hadde med seg langeleiker og lur laget i Holla og fortalte om Holla-tradisjonen.

Folkemusikkarkivar Elisabeth Kværne ved Valdresmusea forteller at våre representanter gjorde platesleppet ennå mer interessant, lærerikt og trivelig. Dyktige pedagoger med flotte instrumenter og en familietradisjon flere burde gjøre seg kjent med, sier hun.

Holla-tradisjonen hadde stor interesse i langeleikmiljøet og er viet bred omtale i ei stor bok om langeleiken – «Langeleiken – heile Noregs instrument» – som skal utgis seinere i høst.

• Plateslepp på Fagernes 20. september 2021

Reidar Holte har sendt oss følgende rapport fra platesleppet:

Mandag 20. september møtte vi begge opp i festsalen på Valdres Folkemuseum kl.16.30 med 3 langeleiker og en lur. To av langeleikene etter Lina og en lur, samt en langeleik etter Arthur. Denne leiken etter Arthur ble bekreftet å være fra 1794.

Vi ble tatt imot av Elisabeth og en rekke andre utøvere. Først på programmet var en herlig fiskesuppe med godt brød som tilbehør. Her gikk det uformelle samtaler rundt bordet før det ble avsluttet med kaffe og kaker.

Kl.18 startet konserten med en rekke utøvere fra Valdres og områdene rundt. Andrea Søgnen fra Gol i Hallingdal spilte «Den store grå bukken» etter både Lina og Arthur. Vi var de eneste ambassadørene for Telemark og ble underveis i konserten bedt om å komme fram på podiet for å si litt om familietilhørighet og gamle tradisjoner i Telemark.

I den forbindelse var det godt å støtte seg til artikkelen om langeleiktradisjonen i Holla-Minner 2019 (side 16) – signert Kai Ove Bjerkelund.

Etter dette ble det også spel etter Lina og Arthur. Konserten avsluttet ca. kl.20, men det ble fortsatt en del småprat over bordet med våre instrumenter. Mange var nysgjerrige og vitebegjærlige. Spesielt handarbeidet rundt luren skapte mye engasjement.

Kl.20:30 satte vi kursen mot Valdres hotell for å avslutte med en pizza på byen. En begivenhetsrik kveld var slutt. All honnør spesielt til Elisabeth Kværne for et profesjonelt opplegg.

«Høyre du, mann!»
Valdresmuseas presentasjon av CD-en «Høyre du, mann!» på YouTube. Arthur Vibeto og Lina Holte blir presentert mellom 0:58 og 1:48.

Varighet: 5 min. 7 sek.
Publisert på YouTube: 6. april 2021

«Høyre du, mann!» kan kjøpes fra Valdres Folkemuseum for kr. 160 (inkl. porto). Send e-post til info@valdres.museum.no. Eller besøk Nasjonalbibliotekets nettbutikk.

Holla Historielag ønsker lykke til med både plate- og boksalg.