Geologiforeninga innlemmes i historielaget

Den 8. november 2021 blei det beslutta å innlemme Fensfeltet Geologiforening i Holla Historielag. Bankkontoen til Geologiforeninga vil også bli overført, og kontoen vil kunne brukes av ei undergruppe med geologi-interesse.

Den interessante geologisamlinga har vært stengt for publikum i fleire år. Den vil nå bli gjenåpna på Øvre Verket ut på vårparten/forsommeren 2022, og vil følge vanlige åpningstider for utstillingane der. Eiendomsretten til denne flotte geologisamlinga fra bl.a. Fensfeltet er overført til Holla Historielag.

Spesielt Fensfeltet med sin spesielle geologi og gruvevirksomhet, og Norsk Bergverk hører til lokalhistorien i Holla.

Med mange medlemmer, stor dugnadsinteresse, god internettside og ei facebookside med over 1260-medlemmer, trur vi dette blir bra for å utvikle geologihistorien og kjennskapen til denne ytterligere. Styret i Historielaget er imponert over hva Fensfeltet Geologiforening har fått til hittil med ei flott geologiutstilling med bl.a. bilder og gjenstander fra Fensfeltet osv. Hans Kristian Torjusrød må berømmes for bl.a. sitt arbeide på Fensfeltet med å holde stier mm. åpne i tillegg til mye anna.

Bildet er fra ein tur på Fensfeltet med Ivar Fæhn Nilsen som omviser, og Ivar er nå foreslått som medlem av styret i Holla Historielag fra 2022.

Foto: Gunnar Sanden, Elisabeth Selmer og Paul Heisholt