Bedriftsavisene på nett

Holla Historielag har det siste halvåret jobbet med å digitalisere bedriftsavisene Ulefos-Nytt og AUB-Posten. Nå er vi klare til å presentere resultatet. Utover vinteren og våren 2022 vil vi gjøre disse avisene tilgjengelige på historielagets nettsider. De første utgavene vil bli lagt ut mandag 17. januar. Deretter legger vi ut nye utgaver med 14 dagers mellomrom fram til slutten av mars.

Avisene vil du finne via hovedmenyen: Lokalhistorie | Lokalhistoriske publikasjoner.

Ulefos-Nytt kom ut i 12-årsperioden fra 1949 til 1960. Totalt ble det utgitt 61 utgaver. AUB-Posten starta først opp i 1954, og i 10-årsperioden fram til 1963 kom det 26 utgaver. Samla dreier det seg om drøyt 1.400 sider. Besøk disse nettsidene for mer informasjon om utgivelsen av Ulefos-Nytt og AUB-Posten.

Avisene inneholder reportasjer fra bedriftenes ulike avdelinger og virksomheter, samtaler med ansatte, personalia-notiser (nyansettelser, fødselsdager, vielser, fødsler m.m.), referater fra bedriftslagenes prestasjoner, omtale av bedriftsforeningenes virksomheter og møter, presentasjon av bedriftens kunder, forhandlere og leverandører over hele landet – pluss mye, mye mer.

I tillegg er bedriftsavisene illustrert med bilder fra en rekke større og mindre begivenheter innafor og utafor bedriftsområdene, samt portretter av et stort antall medarbeidere. Her er det også en del signerte illustrasjoner/tegninger. De fleste av bildene vil du finne i et felles fotoalbum for de to bedrifsavisene.

Holla Historielag har innhenta tillatelse fra henholdsvis Carl Diderik Cappelen og Nils Cato Aall til å gjøre bedriftsavisene tilgjengelige på historielagets nettsider.

• Forsiden på AUB-Posten nr. 1/1954: Skogene dannet råstoffgrunnlaget for den industrielle virksomheten på Ulefoss
Publiserte innnlegg om bedriftsavisene