Medaljedryss og fyrstikker

I 1955 ble hele 14 arbeidere hedret med Norges Vels fortjenstmedalje for 50 års tjeneste for Ulefos Jernværk. Se bilder fra medaljeutdelingen på Holden og les humoristiske vers (deviser) om jubilantene – som vanlig forfattet av avdelingssjef Einar Jespersen. Det samme året prydet Ulefos kamin nr. 114 fem millioner fyrstikkesker.

Dette og mye annet kan du lese om i 1954- og 1955-årgangene av Ulefos-Nytt, som vi idag (28.02.2022) har gjort tilgjengelig her på historielagets nettsider. Disse to årgangene består av 10 utgaver.

Stort medaljedryss ved Ulefos Jernværk
↠ Ulefos-Nytt nr. 2/1955 (s. 4-8)

De som ble hedret var: Hans Asplund, Karl Finkenhagen, Johan Frosta, Gullik Grini, Ole Haugen, Halvor Heggland, Gustav Hollaseter, Andreas Jakobsen, Nils Johannesen, Hans Odinsen, Olav Plassen, Nils Teigen, Hans Røybekk, Torjus Ugge.

Har De sett vår fyrstikkreklame?
↠ Ulefos-Nytt nr. 4/1955 (s. 16)

Reklame for Ulefos kamin nr. 114 ble trykket på 5 millioner fyrstikkesker i 1955. Den populære kaminen finnes fortsatt i mange boliger over hele landet. Kanskje er det flere av leserne som har tatt vare på slike fyrstikkesker med Jernværksreklame?

• Tømmertrekk med hest

Andre utvalgte artikler fra Ulefos-Nytt 1954/1955

Måns Jønsson
↠ Ulefos-Nytt nr. 1/1955 (s. 7)

Les artikkelen om den tidligere herskapskusken hos Cappelen.

Hør dessuten lydopptaket «Samtale med Hanna Hanssen om faren Måns Jønsson» her på historielagets nettsider. Dette opptaket kan du også finne via hovedmenyen: : Bilder–Lyd–Video | Lyd | Arbeidsliv-fanen

Diamantbryllup
↠ Ulefos-Nytt nr. 5/1954 (s. 14)

Les om jernværksarbeider Karl Nilsen og kona Ingeborg som feirer diamantbryllup (60 år).

Hør dessuten lydopptaket «Samtale med Karl Nilsen». Dette opptaket kan du også finne via hovedmenyen: : Bilder–Lyd–Video | Lyd | Arbeidsliv-fanen

Hvor var vi i ferien?
↠ Ulefos-Nytt nr. 4/1954 (s. 11–12)

Seks jernværksarbeidere forteller fra sommerferien i 1954: Johan Kabbe, Kåre Juliussen, Ragnvald Nestegaard, Finn Reistad, Peder Johnsen og Frithjof Finkenhagen. Frithjof sier han spilte med Ulefoss Danseorkester ved Nomevann.

Hør opptak med Ulefoss Danseorkester. Disse opptakene finner du også via hovedmenyen: : Bilder–Lyd–Video | Lyd | Musikk-fanen

Publiserte innnlegg om bedriftsavisene