Lokalhistoriepris til Bernt Solvoll

Lokalhistorieprisen 2022 til Bernt Solvoll
Bernt Solvoll fikk sin fortjente pris på årsmøtet i Holla Historielag på torsdag 10. mars. Styret vil igjen gratulere så mye.

Dette er begrunnelsen for prisen:

Holla Historielag har tildelt Bernt Solvoll Holla Historielags Lokalhistoriepris. Med prisen følger kr. 5.000 i prispenger.

Med rehabiliteringa av Stallane i 2018/19 tok arbeidet med lokalhistorien en ny retning for Holla Historielag. Med dette blei det lagt inn mer tid og krefter på praktisk arbeid for å ta vare på kulturminner i kommunen. Engasjementet til Bernt Solvoll var avgjørende i så måte.

For å rehabilitere denne tømmerkoia måtte det gjøres omfattende kvalifisert tømrerarbeide. Uten Bernt Solvolls engasjement og kunnskaper om dette, hadde ikke Historielaget tatt på seg dette arbeidet. Det samme gjaldt spørsmålet om å ta vare på den gamle tømra på Sandbakken. Også her var Bernts engasjement sterkt medvirkende til at denne tømra blei tatt vare på. Praktisk arbeid har tilført laget økt engasjement og trivsel.

Bernt har i mange år prega kulturen i Nome bl.a. med ei rekke lokale sanger og viser som er med på å beskrive lokalhistorien. Spesielt samarbeidet de siste åra har resultert i ei rekke fine sanger, noen basert på inspirasjon fra vårt felles arbeid. Han deltok også mye i milebygginga på Dagsrud og dagen vi starta bygginga hadde Bernt allerede den første låten klar. Og underveis kom det fleire.

I tillegg har Bernt dokumentert det arbeidet som er beskrivi med video. Dette blei også gjort i forbindelse med 17.mai i 2021 hvor han laga video om lagets aktiviteter som blei sendt på nettet i regi av 17. mai komitéen i Kommunen. Bernt har også vært en flittig skribent i Holla-Minner. I tillegg er han lett å be på for å bidra med sang og musikk på Historielagets tilstelninger.

Kort sagt er Bernt en viktig ressursperson for Historielaget, og hans bidrag de siste åra har vært med på å skape økt interesse for laget.

Bernt er en fortjent mottaker av Holla Historielags Lokalhistoriepris, og vi gratulerer med prisen.

Styret i Holla Historielag