Lønninger med hest og slede over Norsjø

Les vognmann Wilhelm Augestads beretning om den gang han kjørte lønningene fra Gjerpen Sparebank i Skien til Ulefos Jernværk med hest og slede. Fire timer hver vei tok ferden på isen over Norsjø.

Pengene hadde han i ei «skreppe», som opp igjennom årene har fraktet millioner til Ulefos Jernværk. Pengeveska er sydd om flere ganger etter hvert som pengebeløpene ble stadig større. I dag finnes veska vel bevart på Holden Hovedgård.

Dette var på alle måter en annen tid. Augestads beretning står i sterk kontrast til dagens pengetransporter, der kontantbeholdninger fraktes i pansrede biler med bevæpnede vakter.

Historien om denne pengetransporten og mye annet kan du lese om i de siste årgangene av Ulefos-Nytt (1956–60), som vi idag (14.03.2022) har lagt ut her på historielagets nettsider. Disse fem årgangene består av 13 utgaver.

Med dette er samtlige 12 årganger/61 utgaver av Ulefos-Nytt gjort tilgjengelige.

Da vognmann Wilhelm Augestad kjørte lønninga til Ulefoss
↠ Ulefos-Nytt nr. 3/1956 (s. 2)

 

  • Sprek pensjonist: 78 år gamle Andreas Kristensen avbildet etter en økt på skøytebanen. Kristensen sluttet på Ulefos Jernværks sliperi i mai 1949.


 
Andre utvalgte artikler fra Ulefos-Nytt 1956–1960

Ulefos Jernværk – 300 år
↠ Ulefos-Nytt nr. 2/1957 (s. 1–8)
↠ Ulefos-Nytt nr. 3/1957 (hele avisen)
  
Ulefos-Nytt bragte fyldig dekning av 300 års-jubileet i både tekst og bilder.

I forbindelse med jubileet ble boka «Ulefos Jernværk 1657–1957» utgitt. Den er forfattet av Yngvar Hauge.

Ulefos Jernværks barnehage
↠ Ulefos-Nytt nr. 1/1957 (s. 12–14)
  
Reportasje fra barnehagen, som Ingeborg Cappelen (1898–1978) tok initiativet til å opprette for jernverkets ansatte allerede i 1943. Barnehagen holdt til i 3. etasje på Holden Hovedgård. I parken var det satt opp sandkasser og husker for barna.

Publiserte innnlegg om bedriftsavisene

Brannen på Ulefos Hovedgaard i 1961

Natt til lørdag 29. juli 1961 brøt det ut brann på kjøkkenet på Ulefos Hovedgaard. Brannen ødela vestfløyen og påførte midtbygningen store skader. Kun iherdig innsats fra Aall og Cappelens brannvern, Skien brannvesen, mannskap fra Aalls Sliperi, samt nattskiftet fra Søve Gruver reddet Hovedgaarden fra å brenne ned til grunnen.

Reportasjen om denne brannen og mye annet kan du lese om i de siste årgangene av AUB-Posten (1961–63), som vi idag (14.03.2022) har lagt ut her på historielagets nettsider. De tre årgangene består av 7 utgaver.

Med dette er samtlige 10 årganger/26 utgaver av AUB-Posten gjort tilgjengelige.

 

Brannen på Ulefos Hovedgaard
↠ AUB-Posten nr. 2/1961 (side 151-153, 163)
 
 

  • Glimt fra Ulefos Hovedgaard: Havesalen


 
Andre utvalgte artikler fra AUB-Posten 1961–1963

Båtbygging ved Aall-Ulefos Brug
↠ AUB-Posten nr. 2/1961 (s. 161)
 
 
Ulefoss hadde det som skulle til for å bygge seilskuter: malmfuru, tjære, kull, jernverk og dyktige snekkere. Med åpningen av Skien-Norsjø-kanalen i 1861, kombinert med økt etterspørsel etter tonnasje utløst av Krim-krigen (1853–56), lå veien åpen for skipsbygging på Ulefoss på 1860-tallet. Les om briggen «Adonis» og skonnerten «Messina».

Se også boka til Per Bernt Tufte om «Skipsbygging ved Skien og Norsjø 1864–1874»

 

Medaljeutdeling på Aall Ulefos Brug
↠ AUB-Posten nr. 3/1961 (s. 175–176)
  
I 1961 ble hele 27 arbeidere hedret med medaljer for 30–50 års tjeneste ved Aall-Ulefos Brug. Blant dem var sliperiarbeider Thor Hansen, høvleriarbeider Ole A. Lindalen, lagerekspeditør Hans Marum, lagerformann Ludvig Nilsen og dørfabrikkarbeider Fridtjof Pedersen

Publiserte innnlegg om bedriftsavisene