Dagsrud anno 1963 + flere Widerøe flyfoto

Under en opprydding i Sluservokterboligen tidligere i år dukket det opp enda noen flyfoto fra Holla. De er nå lagt til i fotoalbumet Widerøe flyfoto. De fem bildene er fra hhv. Dagsrud, Namløs Midtre, Rønningen, Søve og Striken.

Dersom du har flere opplysninger om bildene, hører historielaget gjerne fra deg. Du kan enten legge på en kommentar på det enkelte bildet eller sende opplysningene på e-post.

Du finner en oversikt over alle fotoalbumene på historielagets nettsider via hovedmenyen: Bilder-lyd-video | Bilder.

Klikk på et av bildene nedenfor for å åpne fotoalbumet i større størrelse. Da vil du kunne:
• se flere opplysninger om hvert enkelt bilde
• bla i fotoalbumet
• starte/stoppe lysbildeframvisnig av bildene
• legge på kommentarer på enkeltbilder

Fensdagene 19.-21. april

Fensdagene har blitt avholdt med bl.a. foredrag og guida tur. Her er litt om turen med regiongeolog Sven Dahlgren og leder av Gea Norvegica, Kristin Rangnes torsdag 21. april.

Turen starta ved Holla kirkeruin. I området her blei det fortalt at det for ca. 580 millioner år siden var ein vulkan som kanskje raga rundt 3 kilometer i været. Det er spor etter vulkanen i vid omkrets, f.eks. ved Sannavann, og også i andre kommuner.

Vi kjørte/sykla deretter til lia øst for Søve. I nærheten av der vegen ned fra Søve kommer inn på Grønvoldvegen er jorda på et felt blitt fjerna og en kan se rauhaugitten (se bilder). Rauhaugitt utsatt for vær og vind er brun. Dahlgren hadde med ei utsaga prøve og da er fargen meir gråaktig (se bilde).

Alle foto: Gunnar Sanden

I rauhaugitten ligger det her ein liten andel av det som blir kalt sjeldne jordarter. Dette ser vi på den utskjærte biten som brune «flekker» eller ansamlinger. Det blei bl.a. fortalt at av thorium fantes det forekomster i verden med mye høyere relativt innhold av thorium enn på Fen. Dette som et veldig kortfatta inntrykk fra turen.

Takk for ei interessant kveldsbeite.