Holla-Minner 2022 i salg

Holla-Minner 2022 Da er den nye Holla-Minner 2022 ute på salg direkte hos Holla Historielag, i Nome Antikvariat, Ringstad Kiosk (Senteret Ulefoss), Lunde Bok- og Papirhandel og Akademika, Bø.

De fleste bøker til medlemmer i Historielaget har trulig fått den i postkassa. Muligens vil det ta ein dag eller to før utenbygds medlemmer får boka, men bøkene er i alle fall sendt.

Prisen er den samme som den har vært noen år, kr 280 for ikke-medlemmer og kr 195 for medlemmer. Portoen betaler vi. Medlemmer kan kjøpe så mange bøker ein vil til medlemspris kr 195. Ring eller send SMS til Erling Susaas, tlf. 958 58 158.

Erling sitter på Ulefoss senter både fredag og lørdag 25. og 26. nov. Noen av oss er også i Historielags-leiligheten på Julemarkedet på Øvre Verket lørdag 26. nov. kl. 11-17. Velkommen innom begge steder.

Boka er stor i år, 224 sider, og den er variert med 16 forfattere: Kåre Langeland, Ivar Fæhn Nilsen, Per Halvor Vale, Nils Johan Stoa, Bjørn Werner Nilsen, Tormod Halvorsen, Hans Olav Bærland, Gunleik Aspheim, Gunnar Sanden, Bernt Solvoll, Johannes Grini, Olaf Skårdal, Kjell Lommerud, Per Bernt Tufte, Ole Bjørn Darrud og Tore Larsen. 3 er nye som forfattere.

Tore Larsen har i år på mange måter definert lokalhistorien i Holla på nytt. Hans fargelagte bilder, som også er gjort skarpere, gir ein ny dimensjon. Vi har med ca. 6 av hans bilder i boka, dvs. det er den kjente fotografen Knud Knudsen som bl.a. var i Holla på 1870-tallet som har tatt mange av bildene.

Kanskje urettferdig å trekke fram ein av dei solide forfatterne i boka, men gjør det likevel. Per Bernt Tufte har skrivi 51 sider «En vandring på gamle Sagene». Her går han enda djupere enn i den relativt nye boka si og enda djupere enn i gatevandringa han hadde.

Boka er nr. 36 i rekka og vi har nå passert 6000 sider med lokalhistorie her fra Holla. Trur nok mange ville glede seg over boka under juletreet i år. Og teksten og bildene har du for all tid.

Se innholdsfortegnelsen.