1.000 dager på nett

I dag – søndag 12. mars 2023 – er det tusen dager siden historielagets nye nettsider ble lansert midt under korona-pandemien sommeren 2020. Nettsidene har fått en meget hyggelig mottakelse og besøkstatistikken viser at mange synes å ha glede av det som er lagt ut.

Siden lanseringsdagen 16. juni 2020 har det i gjennomsnitt vært 40 personer innom nettsidene pr. dag. Samlet har de daglig sett på 150 nettsider i snitt. Utviklingen viser en pen stigning fra år til år. I 2022 var det i gjennomsnitt 200 sidevisninger pr. dag. På det meste har det vært 329 personer innom på én dag og på det høyeste er over 1.000 sider besøkt på en og samme dag.

Besøksstatistikk
Det er helt åpenbart at bilder, lydopptak og videoer er mest populært. Hver av disse menyvalgene har over 1.000 besøk totalt. Deretter følger artikkelregistret til Holla-Minner (925 besøk) og oversikten over alle Holla-Minner (549 besøk).

Andre populære menyvalg er:

De mest besøkte enkeltsidene er:

Litt overraskende er det at oversikten over samtlige styremedlemmer i historielaget fra 1978 fram til idag er så godt besøkt.

Hvem er de besøkende?
Ikke overraskende er de aller fleste besøkende bosatt i Telemark. Den øvrige delen av trafikken er først og fremst konsentrert om nabofylkene/Østlandsområdet, mens 1% av trafikken stammer fra Spania (!).

Statistikken viser dessuten at en tredel av de besøkende finner fram til nettsidene via søk (Google m.m.), mens en tredel kommer via lenker på Facebook. Nær seks av ti besøkende bruker PC/Mac for å se på nettsidene, tre av ti benytter mobiltelefon, mens resten er nettbrett-brukere.

Fram fra glemselen
På tross av disse hyggelige besøkstallene, føler historielaget at det er en del av nettsidene som har fått ufortjent lite oppmerksomhet. Det gjelder ikke minst en del av de unike intervjuene (lyd/video) med kjente folk i bygda. Utover våren vil historielaget derfor løfte fram en del av disse opptakene, slik at flere kan få glede av dem.

Én kommentar