Gunnar og Erling takket av

Gunnar Sanden og Erling Susaas ble takket av med blomster og applaus under historielagets årsmøte mandag 13. mars. De to gikk ut av styret etter mangeårig innsats for historielaget, men de forsikra begge om at de fortsatt vil være aktive medlemmer på annet vis. Gunnar overtok som historielagsleder i mars 2017, mens Erling har vært nestleder og sekretær siden 2018.

Et 40-talls medlemmer var møtt fram til årsmøtet som ble avholdt på RIBO. Det ble valgt nytt styre, som i det kommende året vil bestå av følgende medlemmer (ordna alfabetisk):

Styremedlemmer

Bjørn Werner Nilsen
Ivar Fæhn Nilsen
Mari Røland Halvorsen
Ole Moen
(gjenvalgt)
Rune Vibeto
Svanaug Grini
Øystein Haugen
Varamedlemmer

Kristoffer Gaathaug
Øystein Gravdal
(gjenvalgt)

Etter forslag fra valgkomiteen overlot årsmøtet til styret å konstituere seg sjøl med fordeling av de ulike vervene.

Etter årsmøtet fulgte flere orienteringssaker:

• Gunleik Aspheim fortalte om et samarbeidsprosjekt mellom Telemarkkanalens Venner og Holla Historielag. Det dreier seg om en dugnad for å få bygd tak over Steinferja ved Vrangsfoss sluse. I tillegg skal kruttlageret ved Slusemesterboligen på Vrangfoss restaureres.
  • Per Bernt Tufte fortalte om sitt nye bokprosjekt, som han har jobbet med i mange, mange år. Boka bærer tittelen «Det hendte i Holla – 100 brokker av en bygdehistorie». Går alt etter planen, vil boka foreligge i mai i år. Det er bare å glede seg!
  • Knut Helkås Dahl orienterte om arbeidet til utvalget som historielaget nedsatte i fjor for å jobbe med hjemføring av Stenstadsteinen.

Møtet ble avslutta med en interessant fotorevy med bilder fra lokalhistorien – i regi av Gunnar Sanden.

Alle foto: Paul Heisholt