Holla Historielag hedret med Rikard Berges pris

Holla Historielag er tildelt Rikard Berges pris for 2023 sammen med Tokke Historielag. Tildelingen fant sted under Telemark Historielags årsseminar på Telemark Museum lørdag 22. april 2023.

Rune Vibeto og Erling Susaas var til stede og tok imot prisen på vegne av Holla Historielag.

I komitéens begrunnelse heter det at «Holla historielag får prisen for sin lange serie med Holla-minner.» Videre skriver komitéen at i tillegg til Holla-Minner «må lagets hjemmeside trekkes frem. Holla Historielags nettsider inneholder et vell av informasjon og har ei imponerande utforming».

Komitéen framhever også bredden i lagets aktiviteter gjennom temamøter, arrangementer og reiser, samt store prosjekter. I den forbindelse er kullmileprosjektet i 2021 nevnt spesielt.

Alle foto: Paul Heisholt

Holla Historielag delte prisen med Tokke Historielag, som fikk den «for deira langvarige arbeid for å dokumentere, bevare og formidle Tokkes historie frå nyare til eldre tid». Spesielt trekker komitéen fram Tokke historielags arbeid med Årsskrift for Tokke historielag, som har vært utgitt siden 1980.

Her kan du se hele begrunnelsen for årets tildeling til Holla Historielag, samt lese om formålet med Rikard Berges pris.

Blant tidligere prisvinnere finner vi disse historielagene:

• 2017: Kviteseid historielag (for boka «Ole Blom – Dagbøker og brev 1809-1846»)
  • 2016: Skotfoss historielag (for to-bindsverket «Hus & Folk på Skotfoss»)
  • 2012: Vinje historielag (for tre-bindsverket «Her budde dei, ei vandring i gløymde spor»)
  • 2011: Siljan historielag (for innsamlings- og formidlingsprosjektet «Fra sluring til biff»)
  • 2010: Bamble historielag (for bred og systematisk dokumentering, bevaring og formidling av Bambles historie fra nyere og eldre tid.)
  • 2006: Rauland historielag (for jevnlig utgivelse av årsbøker med lokalhistorie fra Rauland)
  • 2004: Drangedal historielag (for bokserien «Det var ein gong – Minner frå Drangedal»)

Sjekk nettsida til Telemark Historielag om du vil vite mer om hvem Rikard Berge var.