Stinn brakke

Det var ikke en eneste ledig stol å oppdrive da den nye boka til Per Bernt Tufte – «Det hendte i Holla» – ble lansert i Slusevokterboligen mandag kveld. Allerede en halvtime før møtet startet begynte det å bli trangt om plassen. Interessen var upåklagelig og stemningen god da Per Bernt presenterte boka.

Styremedlem Øystein Haugen ønsket de frammøtte velkommen og innledet med en kjapp gjennomgang av Per Bernts omfattende og mangfoldige merittliste. Per Bernt kvitterte ved å takke for de gode ordene – og la spøkefullt til «og for den litterære nekrologen».

Per Bernt har nemlig gjort det klart at «Det hendte i Holla» er hans siste bokproduksjon. Han skal fortsette å skrive, men heretter blir det bare mindre artikler. – Mest for hjernetrimmen sin skyld, hevder han.

«Det hendte i Holla» består av 100 brokker, som Per Bernt har valgt å kalle dem. Brokkene kan leses uavhengig av hverandre. Men boka vil også være nyttig som oppslagsverk. Over 1.800 personer, drøyt 340 stedsnavn og mer enn 280 lag og foreninger er omtalt.

Under mandagens seanse i Slusevokterboligen viste Per Bernt fram 17 av de drøyt 200 bildene i boka og fortalte litt om innholdet i artikkelen som hver av bildene er knytta til. Presentasjonen illustrerte veldig godt det store spennet i denne unike lokalhistoriske bokutgivelsen.

Etter presentasjonen var det kaffe og kaker – samt boksignering.

Tidligere på dagen var det pressekonferanse med Kanalen og TA til stede.

Boka kan kjøpes direkte fra historielaget. Den er også i salg hos Nome Antikvariat, Ringstad Kiosk på senteret, Akademika i Bø og Lunde Bok og Papir.

• Fra pressekonferansen mandag formiddag