«Fremtidens bønder»

I NRK-dokumentaren «Fremtidens bønder» presenterer reporter Bjørn Solbakken lærere og elever ved Telemark Landbruksskole på Søve. Vi følger elever, lærere, gårdsbestyrer og rektor gjennom undervisningsåret 1973. Programmet ble første gang sendt 7. mars 1974 og varer i 36 min.

Etter at programmet ble vist på TV, fikk skolen sommeren 1974 det høyeste søkerantall i skolens historie med 170 søkere til 60 plasser.

Dokumentaren fra 1973 kan sees på NRK TVs nettsider:

«Fremtidens bønder»
Start videoen

Fra starten
Morgenrutiner og klassromsundervisning

  • Morgenrutiner på internatet, orientering om stedet ved reporter Bjørn Solbakken og samtale med gårdsbestyrer Gunnar Fjeld som orienterer om gården og jobben som gårdsbestyrer.
  • Klasseromsundervisning om potetdyrking ved Gunnar Fjeld, samtale med elev på agronomkurs og klasseromsundervisning om gulrotdyrking ved hagebrukslærer Konrad Bolstad.
  • Samtale med jente fra Kongsberg som gikk kurs om husdyrrøkt.

Fra 5 min 35 sek
Fjøsdrift, fôring og dyreavl

  • Klasseromsundervisning ved husdyrlærer Arne Dalen.
  • Samtale med veteranelev, Håkon Gulbrandsen, som jobbet som medhjelper i fjøset.
  • Vi hører rektor Erling Skjeldal fortelle om kuraser og fordelene med å ha gårdsbruk på skolen, mens vi ser elever forer dyr og melker kyr i fjøset.
  • Fjøsmester Elling Andersen hjelper til med kalvinga.

Fra 11 min 37 sek
Skogsdrift, tømmertransport og bruk av ryddesalg

  • Skogbrukslærer Olav Tveitereid viser slepebanen for framkjøring av tømmer i den gamle prestegårdsskogen i Bø ved Vihus på Lifjell.
  • Vi hører rektor Erling Skjeldal fortelle om agronomkursene mens elevene driver lunning.
  • Skogbrukslærer Miklos Vassanyi forklarer og elever demonstrerer bruk av ryddesag. Vassanyi var senere ordfører i Nome i perioden 1991–1995.
  • Samtaler i skogshytta med elever, litt lokalhistorie og en spøkefull imitasjon fra skogbrukslærer Tveitereid.

Fra 19 min 26 sek
Kjøkkenet, husmoroppgaver og bespisning

  • Vi ser matlaging og forberedelser før bespisning.
  • Gårdsbestyrer Gunnar Fjeld forteller om sin tidligere skolegang på Søve. Elever og lærere spiser middag sammen i kantina.
  • Samtale med husbestyrerinne/husmor Else Gunvor Wølner som forteller om sine arbeidsoppgaver. Vi ser elevene ri på hester.

Fra 24 min 7 sek
Avsluttende ord fra rektor og maskinlærer

  • Rektor Erling Skjeldal orienterer om sitt ansvarsområde og den rivende utviklingen i landbruket.
  • Vi ser håndverkslærer/tresløydlærer Knut Hanto som viser innstilling av tenningen på traktor og maskinlærer Sigbjørn Lia og en elev viser sveiseteknikker.

Fra 27 min 28 sek
Veterinærmedisin og kunstig sædoverføring

  • Vi ser veterinær Boye Winther Lieungh sammen med fjøsmester Elling Andersen vise inseminasjon på ei ku.

Fra 30 min til slutten
Allsang, leiker og avslutning

  • Elevene har allsang med gitarspill.
  • Konkurranse i revkrok hvor fjøshjelper Håkon Gulbrandsen ble vinner.
  • Dokumentaren avsluttes fra hønsehuset og grisehuset hvor vi ser kutting av smågrisenes tenner samt grising (grisefødsel).

Takk til Per Bernt Tufte for identifikasjon av lærerne.
Legg gjerne inn en kommentar dersom du gjenkjenner elever eller oppdager feil i teksten.

Mer om Søve:


Holla-Minner: artikler om Søve
ForfatterTittelUtgÅrSide
Skjeldal, ErlingSøve og landbruksskolen198637
Ellingbø, EivindFylkessjukehuset på Søve 1942–45199453
Ellingbø, EivindEldre hollasokninger på Søve199526
Toreskaas, HalvorHerman Wildenvey besøker Søve199553
Toreskaas, HalvorStatsministeren på Søve199578
Ellingbø, EivindParken på Søve199652
Ellingbø, EivindOlav Mærland – Søverektor og ordfører1999114
Fjeldstad, EwaldFire bilder fra Søve200329
Gautefall, Tor O.Søveminner 1926–27200455

Se også det komplette artikkelregistret.

Filmklipp fra Fensgruvene

I 2012 ble det laget en kortfilm fra jerngruvene på Gruveåsen. Filmen var tenkt brukt på turistinformasjonen, kommunehuset og andre steder internt i kommunen for å promotere Nome, Ulefoss og Fensgruvene. Det ble det tilsynelatende ikke noe av og filmen er blitt liggende i en skuff. Kortfilmen presenteres her med tillatelse fra tidligere medlemmer av Fensfeltet geologiforening. Geologiforeningen gikk i 2021 inn som en del av Holla Historielag.

I filmen får vi blant annet se klipp fra Bolla gruve, malmsjakter, gamle etterlatte gjenstander og vakre kalkformasjoner. Opptakene er tatt i «lett tilgjengelige» steder i hovedstollen. Filmen ble laget med støtte fra Nome kommune og Fensfeltet geologiforening etter initiativ fra Fensfeltet klatrelag.

Jerngruvene, hvor de hentet ut malmen til bruk hos Ulefos Jernværk, var i drift fra omkring 1650 til 1927 – altså nær 280 år. På grunn av ulønnsomhet opphørte uttak av jernmalm ved utgangen av 1926. Deretter gjensto det bare oppryddingsarbeid, men da storflommen kom i juni 1927 og fylte gruvene med vann, måtte dette arbeidet avbrytes og en del av utstyret som skulle hentes ut ble stående igjen. I år er det med andre ord 100 år siden det ble hentet ut malm fra jerngruvene på Fen.

Start avspillingen Film og redigering: Eric Geurts-Lakin, 2012
Musikk: «Tranquility» av Kevin Macleod
Illustrasjonsfoto: Hans Kristian Torjusrød
Varighet: 10 minutter
 

Fensfeltet klatrelag besto av Torbjørn Nilssen, Hans Kristian Torjusrød, Ivar Nilsen, Tore Langekjend, John Erlend Gaaserud og Sverre Aksnes.

  • Vertikalt lengdesnitt av Gruveåsen tidlig på 1900-tallet (Fra kortfilmen «Fen Jerngruve 1657–1927»)

Mer om gruvene

Kvinner skaper eget arbeid på Øvre Verket

NRK besøkte i 1992 Øvre Verket for å lage reportasje om 11 kvinner som hadde startet sine egne håndverksbedrifter i de gamle arbeiderboligene. Hensikten var å skape et fellesskap der kvinner kunne lære og støtte hverandre i kunsten å starte egen virksomhet.

I reportasjen møter vi:

  • Liv Sonja Flolid (div. tegne- og maleteknikker)
  • Bjørg Wines (møbelrestaurering)
  • Inger Johanne Leikvoll og Ingrid Bjerke (reparasjon og bunadsmontering)
  • Anna Laug og Nina Lillefjære (tegneverksted)
  • Greta Arntsen (keramikk)

Vi får se kunstnerne i virksomhet på Øvre Verket, samt på en utstilling i Seljord hvor Telemark Etablererforum med 50 utstillere fikk presentert sine arbeider for publikum.

Innslaget ble første gang sendt mandag 25. mai 1992 og kan nå sees på NRK TVs nettsider:

Start avspillingen Øvre Verket. Tegning ved Nina Lillefjære. Gjengitt med tillatelse av Nina Lillefjære.

Reportasjen er lagd av Bjørn Solbakken, Svein Holt Hansen og Roy Bjurholt.
Varighet: 10 min.

Se flere innslag fra Øvre Verket
  • Syngende kafé-vertinne på Øvre Verket
    NRK TV – Norge Rundt (Innslag nr. 4 | Varighet: 4 min. 18 sek. | Sendt: 27. aug. 1993)
  • Bevaring av Øvre Verket
    NRK TV – Norge Rundt (Innslag nr. 8 | Varighet: 3 min. 18 sek. | Sendt: 1982)

Gla’sommer på Vrangfoss

Sommeren 1986 var NRKs omreisende sommershow-team på besøk på Vrangfoss. Resultatet ble et timelangt direktesendt underholdningsgprogram i serien «Gla’sommer» med en rekke artister og lokale innslag. Programleder var Halvor Kleppen.

Programmet ble sendt 12. juli 1986 og kan sees på NRK TVs nettsider:

«Gla'sommer» fra Vrangfoss sluser
Start videoen

Noen lokale høydepunkter:
  • Fra 1 min 10 sek: Bernt Solvoll & Union Tribe spiller på kanalbåten «Victoria» med båten fylt av Ulefossinger. Filmklipp fra Michaelshula, Norsjø og Ulefoss sluse. Samtale med sluseformann Kjell Lindalen.
  • Fra 16 min 58 sek: Samtale med skipper på «Victoria», Johan Rye-Holmboe.
  • Fra 26 min 10 sek: Samtale med Øystein Dalland og Tor Bjørvik om Kanalens historie og gamle slusegjenstander som vi husker fra Gamlebanken på Ulefoss.
  • Fra 33 min 17 sek: Flybilder over Holden samt samtale med Gerhard Hedlund som forteller om Jernværket, Holden og Hovedgården.
  • Fra 46 min 36 sek: Samtale med Birger Bergland ved slusekiosken i Vrangfoss. Birger viser sine malerier fra Kanalen og forteller om slusing.
  • Fra 57 min 25 sek: Fra Dalen hotell hvor Aage Samuelsen forteller om hotellet.

«Gla’sommer» var en serie underholdningsprogrammer på NRK som dukket opp i ulike former på slutten av 1980- og begynnelsen av 1990-tallet. Programmet ble sendt fra ulike steder i 1986-sesongen. I 1992 hadde det fast base i Bergen og het «Gla’sommer i Bergen». Fra 1993 tok det mer faste konseptet «Sommeråpent» over som NRKs flaggskip.

Gjensyn med Ponniklubben

NRK-programmet «Kosekroken» hadde i 1969 et innslag om Ponniklubben i Helgja. Klubben, som ble drevet av gårdbruker Per Helgen, hadde nær 40 barn som medlemmer da NRK-teamet var på besøk.

Medlemmene møttes en gang i uka i kjellerstua på gården til Per. Der lærte de både å stelle og ri ponniene. Det var et særdeles populært tilbud. «Kosekroken»-innslaget, som varer i 10 min., gir et godt innblikk i klubbens aktiviteter.

Dette hyggelige gjensynet med Ponniklubben kan man se på NRK TVs nettsider. Episoden heter «Nå er det sommer». Vi retter en stor takk til Sigmunn Ytterbøe og Aslaug Helgen for hjelp med å identifisere personene i programmet.

Innslag om Ponniklubben i «Kosekroken»
Start videoen

Opptakene ble gjort 28.-29. mai 1969. Programmet ble vist på NRK fredag 20. juni 1969. Kommentarene leses av NRKs Ragne Tangen. Fotograf: Peder Cedergren | Lyd: Svein Heli Hansen.

Noen navn fra filmen:

[1] – Fra 0 – 2 min 50 sek
  • I starten ser vi Inga Kaasen sammen med ponnihoppa og det ukegamle føllet.
  • Jenta på sykkel er ukjent (2:35).
[2] – Fra 2 min 50 sek til 6 min
  • Per Helgen lærer barna å sele på ponnien. Vi ser Tina Kirkås, Irene Gjevestad, Gunn Inger Ødegård, Per Strigen, Wenche Langeland (Jensen), Nils Steinar Sundbø og Einar Helgen. En del ukjente barn.
  • Postmannen er Sture Odd Woldøen (3:40).
  • Barna som leier hesten ut av stallen er blant flere Irene Gjevestad, Gunn Inger Ødegård samt trolig Tina Kirkås (4:13).
  • Wenche Langeland klapper hesten og trolig Gunn Inger Ødegård som fester selen (4:26).
  • Hilda Marie Haraldsen og Nils Steinar Sundbø står sammen med ponnien. Vi ser også Irene Gjevestad (4:30).
[3] – fra 6 min til slutt
  • Trolig Arne Tråen som legger på sele sammen med Per Helgen. Senere gjør Gunn Inger Ødegård og Irene Gjevestad det samme.
  • Den minste gutten i sandkassa er Einar Helgen. Simon Helgen i profil (6:35).
  • Per Strigen med tømmene sammen med Erling Susaas (6:40).
  • Vi ser Aslaug Helgen i den første sulkyen (7:00).
  • Knut Helkås (1889 -1978) med hatten (9:10).
  • Aslaug Helgen rir ponni (9:40).

Mer om Ponniklubben:
… og om landpostbud Woldøen:
  • Landpostbudet i Helgja, Sture Odd Mühlbock Woldøen av Arvid Høgvoll:
    Holla-Minner 2014 (s.8)
  • «I midnattsolen», dikt av Sture Odd Woldøen:
    Holla-Minner 2014 (s.7)
  • «En jord- og himmelsønn» – intervju med Sture Odd Woldøen:
    Holla-Minner 2015 (s.140)

Filmklipp fra Ulefoss 17. mai 1952

Dette er den andre av filmene historielaget har fått tak i som Ragnhild og Alf Moxness tok opp på Ulefoss i 1952. Vi får se filmklipp fra både barnetog, borgertog og begge musikkorpsene. Borgertoget var det største siden 1945. 1500 mennesker samlet seg i Furustulskogen ved nedre Sandbakken for taler og underholdning.

Klikk på et av bildene nedenfor for å gå til filmopptaket.

Filmklipp fra Ulefoss i 1952

Holla Historielag har fått fatt i noen av filmene Ragnhild Moxness og mannen Alf tok opp på Ulefoss. Her presenterer vi «Mox-film viser Ulefoss» fra ca. 1952. I denne filmen blir noen av stedets kjente personer og steder presentert. Vi får se mennesker og bygninger som ikke lenger finnes. Filmklippene viser litt av miljøet, moter, biler og livet på Ulefoss for over 70 år siden.

Klikk på et av bildene nedenfor for å gå til filmopptaket.

Filmklipp fra åpningen av Ulefoss Senter i 1987

4. november 1987 ble Senteret offisielt åpnet. Begivenheten ble markert med hornmusikk, taler, stort frammøte av folk, bløtkake og kaffe og rikt utvalg av varer fra 9 butikker. Butikk for salg av dagligvarer, barneklær, blomster, kiosk/leker, frisør, konfeksjon og parfymeri var på plass. Snart kom også blant annet postkontor, apotek, trygdekontor og optiker.

Det 3200 kvm store bygget kostet 18,6 mill. kroner.  Året etter flyttet Holla sparebank inn i eget påbygg, lokalene nærmest samfunnshuset. Flere fra den eldre generasjon uttalte at «vi hadde aldri trodd at et slikt hus skulle bygges ute i Kallekjelle og Øra, hvor vi gikk på skøyter i unge år».

Oppslag i Varden 24. nov. 1987

Filmklippet viser først innredning av blomsterbutikken. Deretter hører vi Ulefoss skolekorps spille før ordfører Ole Moen holder åpningstalen. Til sist livlig handel i blomsterbutikken.

Ordfører Ole Moen sier i sin tale at dette er et bygg å være stolt av og oppfordrer innbyggerne til å bruke penger lokalt for å stoppe den store handelslekkasjen fra Ulefoss.

Blant flere ser vi Willy Lieng, Toril Borgen Lieng, Einar Borgen, skolekorpset ledet av Henning Hanto, drillpiker, Alis Briskemyr, Elin Bjørndalen, Sven Erik Nilsen, Gerhard Hedlund, ordfører Ole Moen, næringskonsulent Magne Paulsen, kjøpmann Ivar Nilsen, Astrid Andersen, Mona Karlson, Hans Storli, Asbjørn Norem, Olaf H. Skårdal og Gudrun Juliussen.

Opptaket ble gjort 4. nov. 1987.
Varighet: 8 min. 7 sek.
Videograf: Erling Vrålstad/Liv Berit Vrålstad
Legges ut med tillatelse fra Guro Vrålstad.
 
  • Du finner de øvrige videoene i historielagets videoarkiv via hovedmenyen: Bilder-lyd-video | Video.
 
 

Høsttur til Statsarkivet i Kongsberg (1994)

Bare en måned etter at Statsarkivet i Kongsberg ble åpnet i 1994, la historielaget sin høsttur til Kongsberg for å få omvisning i arkivet. Historielaget ble tatt imot av arkivets nytilsatte leder, ulefossingen Nils Johan Stoa.

Historielaget har gravd fram et kort video-opptak fra dette besøket. Se videoarkivet eller klikk på bildet nedenfor for å se opptaket.

  • Du finner de øvrige videoene i historielagets videoarkiv via hovedmenyen: Bilder-lyd-video | Video.

Filmklipp fra Holla AUL i 1963

Sommeren 1963 ble det invitert til Telemarkstevne på Nomestranna – i regi av Holla AUL og Lunde AUL. Stevnet gikk over to dager bl.a. med kåring av Nomeprinsessa på lørdag og tale ved utenriksminister Halvard Lange på søndag. Begge dager var det en rekke underholdsningsinnslag, deriblant oppvisning ved Nes Nasjonale Dansarring.

Historielaget har fått fatt i et kort filmopptak fra danseoppvisningen på Telemarksstevnet i 1963. Se videoarkivet eller klikk på bildet nedenfor for å se filmklippet.
AUFs Telemarksstevne på Nome i 1963

  • Du finner de øvrige videoene i historielagets videoarkiv via hovedmenyen: Bilder-lyd-video | Video.

Filmklipp fra Ulefoss Maskin og Elektriske i 1963

I 1963 markerte Ulefoss Maskin og Elektriske sitt 25-årsjubileum. Det samme året fikk forretningen autorisasjon som elektrisk innstallatør og utvidet dermed sin virksomhet. Den 1. juni i år kan forretningen se tilbake på 85 års virksomhet.

Historielaget har fått fatt i filmopptak fra forretningen i 1963. Se videoarkivet eller klikk på bildet nedenfor for å se filmklippet.

  • Du finner de øvrige videoene i historielagets videoarkiv via hovedmenyen: Bilder-lyd-video | Video.

Filmklipp fra Trillebørbyens dag i 1963

I en rekke år ble Trillebørbyens dag feiret på Ulefoss – i regi av Ulefoss Røde Kors Hjelpekorps. Hovedattraksjonen var det festlige opptoget, etterfulgt av ulike konkurranser, lek og moro.

Historielaget har fått fatt i filmopptak fra opptoget på Trillebørbyens dag i 1963. Se videoarkivet eller klikk på det store bildet nederst for å se filmklippet.

Trillebørbyens dag i 1963

  • Du finner de øvrige videoene i historielagets videoarkiv via hovedmenyen: Bilder-lyd-video | Video.

Bjønnestilla i Nukedal skal gjenreises

Historielaget har fått tillatelse fra grunneierne her til å gjenreise den gamle skytestillingen hvor det ble felt to bjørner på 1860-tallet. Arbeidet vil trolig gjøres i september 2022.

Bjønnestilla – eller gampelegga, som den er kalt her – er nå nesten helt nedråtnet. Den ble sist restaurert i 1967 av Hans N. Heisholt og Hans J. Heisholt og ligger 700 meter fra Stallane på Svartedalsvegen.

Bjørnestilla i 2005
Bjørnestilla i 2005
Bjørnestilla i 2022
Bjørnestilla i 2022
I dag er stedet lett tilgjengelig og gir en god illustrasjon på bjørnejakt ved stille.

Nærheten til bygda gir også et inntrykk av at bjørnen var vanlig i skogene våre til innpå begynnelsen av 1900-tallet. Det gikk husdyr i skogen på denne tiden, da det var setring på Setervang og på Griniseter og Hovlandseter på Hestefjell. Bjørner var derfor uønsket i området.

Bjørnejegeren fikk 5 spesidaler (tilsvarte 20 kr i 1874) per bjørn i skuddpremie på 1860-tallet når dette ble dokumentert for lensmannen i Holla. I tillegg beholdt skytteren bjørnekjøttet og bjørneskinnet. Skinnet ble brukt som sledefell vinterstid.

Stedet hvor skytestillingen ligger kalles på folkemunne «Gampeleggeåsen» og er et kulturminne i Holla som bør bevares.

Nedenfor er et video-opptak fra en tur til bjønnestilla ved Igletjenn i Nukedal i 2005.

Rettelser til video-opptaket
• Johannes Johannessen Heisholt, som skjøt to bjørner her på 1860-tallet, døde i 1900 (ikke i 1891).
• Bjørneskytteren var oldefar til Hans J. Heisholt (ikke Hans N. Heisholt, slik det opplyses i filmklippet).
 

Varighet: 4 min 41 sek
Videograf: Kai Ove Bjerkelund


Du kan finne dette opptaket og andre video-opptak via hovedmenyen: Bilder-Lyd-Video | Video.

Gatevandring på Sagsida


Høsten 2021 organiserte Holla Historielag ei gatevandring på Sagsida med Per Bernt Tufte som guide. Drøyt 80 mennesker deltok.

Historielagets leder, Gunnar Sanden, filma gatevandringa. Bernt Solvoll har redigert opptakene. Du finner resultatet via hovedmenyen: Bilder-Lyd-Video | Video | fanen Lokale steder eller ved å gå direkte til denne nettsida.

Dessverre var ikke værgudene helt på Per Bernts side. Om lag midtveis i programmet begynte det å regne og det ga seg ikke. Men mange holdt likevel ut på tross av været.

Avduking av Høyum-minnesmerket

Den 17. mai 1958 ble minnesteinen for eidsvollsmannen Enevold Steenblock Brandt Høyum (1775–1830) avduket under en høytidelighet nederst i Søvedalen ved Søvevegen. Begivenheten ble filmet av NRK og talene ble sendt direkte på NRK-Radio.

NRKs filmopptak kan man nå se på Filmavisen fra 29. mai 1958. Der er det et 22 sekunder langt innslag om avdukingen. Klikk på knappen merket «5. 17. mai 1958». Du finner det mellom 4 min 20 sek og 4 min 42 sek ut i Filmavisen.

Minnesteinen er seinere blitt flyttet opp på Søve, hvor den fortsatt står. Hver 17. mai siden 1980-tallet har det i regi av Holla Historielag vært holdt en minnetale ved Høyums grav på Holla gamle kirke. Blant talerne har vært Harald Øverbø, Geir Haatveit og ikke minst Tormod Halvorsen.

  • Avdukingen av Høyum-minnesmerket i 1958. Fra venstre: Talerne ordfører Ingolf Solvold, tidligere lærere Eivind Straume og Sveinung Berge.

Høyum deltok i Riksforsamlingen på Eidsvoll som utsending fra Telemarkske infanteriregiment. Han var opprinnelig fra Sauherad, men giftet seg til Søve gård, som han drev etter at han gikk av fra aktiv militærtjeneste i 1818.

Du kan lese mer om Høyum i heftet «12 profiler fra Holla og Lunde» skrevet av Gerhard Hedlund og i Holla-Minner 1991, side 77–82. Talen som lærer Eivind Straume holdt under avdukingen i 1958 er gjengitt i sin helhet i Holla-Minner 1991, side 79-82.

Minner fra krigen: Jubileumsutstilling 1995


Tormod Halvorsen viser rundt i historielagets jubileumsutstilling i 1995 – 50 år etter krigens slutt. Der ble mer enn 400 gjenstander presentert. Utstillingen i banksalen var den største i Telemark og hadde over 500 besøkende.

Vi får se foto, aviser, plakater, pengesedler, klær og våpen, samt gjenstander laget av russere i fangeleiren i Valebø.

Tormod står for både filming og kommentarer.

Videoopptak nr. 6: Minner fra krigen: Jubileumsutstillingen 1995

Intervju med Ruth Bærland om slekter i Holla


Ruth Bærland var en inspirator og hjelper for mange slektsinteresserte over hele Telemark.

I dette intervjuet fra 1990 forteller hun om sin store interesse for slektsforskning og spesielt slekter knyttet til Jernværket og slekter fra Sagsida.

Intervjuer er Tormod Halvorsen. Bak kameraet står Harald Ringsevjen.

Videoopptak nr. 5: Ruth Bærland om slekter i Holla

Geir Haatveit: Kåseri om gamle Berget


Denne ukas video-opptak er fra et kåseri, der Geir Haatveit forteller om «gamle» Berget.

Vi får høre om de eldste husene og personene som bodde der. Mange drev egen virksomhet. Her var bl.a. kiosk/butikker, sag, skomakere, snekkerverksted, skifabrikk, drosjevirksomhet, slakteri og smier.

Opptaket er fra 2009. Kåseriet inngikk i en serie foredrag som ble holdt om ulike områder i Holla. Opptaket inneholder også noen klipp fra musikalske innslag ved Hege og Monica Bjerkelund.

Videoopptak nr. 4: Geir Haatveit: Kåseri om Berget

Husmannsvesenet i Holla

I dette intervjuet forteller Per Bernt Tufte om husmannsvesenet, om idrett og om biler i Holla.

Intervjuer er Tormod Halvorsen. Bak kameraet står Harald Ringsevjen. Opptaket ble gjort i 1990.

Dette er det tredje i en serie videoopptak historielaget har lagt ut på nettsidene i år.

Videoopptak nr. 3: Husmannsvesenet i Holla

    • Tidligere publisert:

 

Minner fra aprildagene 1940


En ny video er lagt ut i dag. Denne gangen dreier det seg om krigen.

Tormod Halvorsen intervjuer Kåre Fjeldstad (1920–2010) og Willy Jørgensen (1920–2001). De forteller om hvordan de opplevde aprildagene i 1940. Bak kameraet står Harald Ringsevjen. Opptaket er fra 1990.

Videoopptak nr. 2: Minner fra aprildagene 1940

1 2