Holla-Minner 2017

ISSN/ISBN 978-82-91664-19-4
Ant. sider 176
Innb. Innbundet
Pris Kr 100 (medl.) | Kr 140 (ikke-medl.)
Lagerstatus I salg
Bestill *
* Ved levering utenfor Nome kommer porto i tillegg.
Les Ikke tilgjengelig i Nettbiblioteket

Sanden, GunnarHolla Historielag i 2017201731162
Sanden, GunnarÅ ivareta historien201731177
Forord

Vi har fått gode tilbakemeldinger på at vi har tatt med mer av nyere historie, som folk har opplevd sjøl eller blitt fortalt av eldre. Vi fortsetter derfor med dette i år også og tar med «Dette hendte i 2017» med et uvalg av store og små hendinger fra Holla. Dette fordi en lett glemmer, og det som skjedde i år, er snart historie. Dessuten kan det være greit å informere kjøpere av boka som er bosatt utafor Kommunen, om noe av det som skjer i Holla.

Som redaktør har jeg i år valgt å ta med bilde av avgangsklassene i 10.klasse på Holla 10-årige skole. Dette håper jeg vil bli en tradisjon også i framtidige Holla-Minner. Grunnen til det er at kanskje yngre foreldre som kjøper boka, kan bli interessert i den øvrige historien i boka og dermed bidra til rekruttering i laget. Ikke minst er grunnen at det er historisk interessant å kunne finne avgangsklassene i 10. hvert år i Holla-Minner. Det kan f.eks. bli interessant å studere klesmoter og hvilke navn som blir brukt i 10. klassene framover.

Kirkejubileet med to kirker som feirer 800 år og ei kirke som feirer 150 år, er gjort til hovedtema i årets Holla-Minner. Det er kanskje ikke like interessant for alle, men det er en viktig del av historien vår, uansett hvordan en ser på det. En skal også huske på at Romnes kirke og Holla kirkeruiner er de eldste byggverka vi har i kommunen. Under arbeidet med jubileet blei det funnet et gravkors av jern – spesielt høyt – som nå er tatt vare på i Jernværksutstillinga på Øvre Verket. I denne forbindelse har Kai Ove Bjerkelund sett på hva som er skrevet om gravkors laget ved Ulefos Jernværk, og kommet til at det er veldig lite. Vi får se om det kan bli en artikkel om dette i en seinere utgave av Holla-Minner.

Som Kai Ove sier, Per Bernt har skrevet i alle de 30 Holla-Minner som er gitt ut. Og det er ikke noe unntak i denne 31. utgava. Han har skrevet en utrulig innholdsrik og kunnskapsrik artikkel om Romnes, som en fortsettelse av den artikkelen han skreiv i fjor. Det er utrulig hva den mannen kan, og husker. Kos dere med dette, spesielt dere som har tilknytning til dette vakre området i Holla. I tillegg har han skrevet utførlig om Romnes kirke og kjerrgården der.

Geir Haatveit, Kai Over Bjerkelund, Tormod Halvorsen og Inger Marie Aicher Olsrud har skrevet med stor kunnskap om de gamle kirkene våre. Tormod har også skrevet om Fenco. Anne Maria har skrevet om den som først blei døpt i Holla (Nye) kirke. Kai Marum har skrevet om barndommen på Stranna og i Brakka. Jeg har hatt gleden av å intervjue en av 100-åringene i kommunen – Karen Lyng. Det var inspirerende for intervjueren, og jeg håper også for leseren.

I tillegg til hva som Holla Historielag har gjort i dette året, har jeg også skrevet noe om utstillinger mv. som ivaretar historien her i Holla.

Det er lettere å være redaktør når det er mange bra bidragsytere til boka. Bidragsytere til denne boka er: Per Bernt Tufte, Kai Marum, Tormod Halvorsen, Anne Maria Andreassen, Inger-Marie Aicher Olsrud, Geir Haatveit, Kai Ove Bjerkelund og Gunnar Sanden. Og det er en artikkel etter Halvor Sigurdsen om tillegg til Holla I.

Oppfordringa er: Ta pennen eller PC -en fatt, vi trenger stoff til neste Holla-Minner.

Gunnar Sanden
Redaktør

Holla-Minner 2017 (bakside)
Baksidetekst:
Et tidsbilde fra ca. 1955. med stilig dame, bil, skilt og posthus.