Denne boka handler om barnearbeid og barndom. Tiden er siste halvdel av 1800-tallet. Med utgangspunkt i to lokalsamfunn, Porsgrunn og Ulefoss, belyses barns oppvekstvilkår i et bredt sosialhistorisk og kulturhistorisk perspektiv. Boka reviderer den tradisjonelle elendighetshistorien om barenarbeid.
Arbeidet var datidens skole. Men barnearbeidet hadde også en økonomisk side. Familiens levebrød var et fellesprosjekt og barnas arbeid og lønn gikk inn i dette prosjektet. Omkring og etter århundreskifet var denne tradisjonelle arbeidsbarndommen under avvikling, og en ny barndom var i emning: den moderne skolebarndommen, der barnet i større grad er utskilt fra voksenverden og får en mer teoretisk og abstrakt opplæring i skolen. Hvordan denne endringen artet seg lokalt, er ett av temaene i denne boka.
Boka henvender seg til et bredt publikum med interesse for barndomshistorie og lokalhistorie. Den henvender seg også til alle som underviser i barndomshistorie innenfor høyere utdanning. Med sitt perspektiv på barnearbeid kan boka dessuten være nyttig lesning for såvel bistandsarbeidere, private hjelpeorganisasjoner som politikere og byråkrater i offentlig sektor.
Arbeidet var datidens skole. Men barnearbeidet hadde også en økonomisk side. Familiens levebrød var et fellesprosjekt og barnas arbeid og lønn gikk inn i dette prosjektet. Omkring og etter århundreskifet var denne tradisjonelle arbeidsbarndommen under avvikling, og en ny barndom var i emning: den moderne skolebarndommen, der barnet i større grad er utskilt fra voksenverden og får en mer teoretisk og abstrakt opplæring i skolen. Hvordan denne endringen artet seg lokalt, er ett av temaene i denne boka.
Boka henvender seg til et bredt publikum med interesse for barndomshistorie og lokalhistorie. Den henvender seg også til alle som underviser i barndomshistorie innenfor høyere utdanning. Med sitt perspektiv på barnearbeid kan boka dessuten være nyttig lesning for såvel bistandsarbeidere, private hjelpeorganisasjoner som politikere og byråkrater i offentlig sektor.