Grunnlovsjubileet 2014

Ulefoss Hovedgaard -- arkitektur og historie av Jo Sellæg38–45
Kilder og kreditering46
Forord

Ulefos Hovedgaard har en solid nasjonal forankring i Grunnlovsjubileet idet byggherren og statsmannen, brukseieren og rederen Niels Aall deltok på Eidsvoll som regjeringsråd og minister for handel og toll. Han orienterte Riksforsamlingen blant annet om den finansielle situasjon som Danmark–Norge da befant seg i.

Statsråd Niels Aall fikk en betydelig rolle i den opprørske frihetskamp for Norges selvstendighet i 1814. Han ga av sine evner, helse og formue, dynamisk og modig. Ettertiden bør huske at Niels Aall var en av de to som reddet grunnloven med folkestyre og ytringsfrihet ved Mossekonvensjonen 15. august 1814. En grunnlov vi i år feirer.

Niels Aall var en mann av tiden. Opplysningsparoler, beundring av antikkens idealer og nye ideer om demokrati, styrket hans åndelige kraft i hele mirakelåret 1814.

«Intet beriker ens ånd som den antikke kultur», skrev han. Et resultat av denne ånd var at Niels Aall bygde empirens arkitektoniske hovedverk i Norge, residensen Ulefos Hovedgaard i 1807, kneisende på høyden som en tidløs tempelborg.

Da stortinget i 2013 kunngjorde det landsomfattende Grunnlovsjubileet i 2014, så Venneforeningen på Ulefos Hovedgaard dette som en viktig anledning til å hedre samfunnsbyggeren Niels Aall med et verdig minne. Raskt kom ideen om et jubileumsmaleri.

Vi kontaktet i fjor vår en av våre mest kjente og kjære kunstnere Jonny Andvik, med ideen om et jubileumsmaleri av Ulefos Hovedgaard. Kunstneren har vært betatt av empirebygget helt siden guttedagene og ble inspirert til å skape et slikt jubileumsmaleri. Jonny Andvik har malt Hovedgaarden fra vestsiden i høstfarger og i stort format med søyler, kuppel og uthustårn i bakgrunnen. Maleriet vil føye seg inn i rekken av kjente kunstverk av Hovedgaarden, som det av August Cappelen i 1849 og Jacob Munch fra 1824. Maleriet blir et konkret uttrykk for en historisk viktig feiring av grunnlovens prinsipper.

Malerikomiteen har bestått av Miklos Vassanyi, Erik Gjestvang og lederen av Venneforeningen, Ragnhild Hagen.

Maleriet er finansiert med salg av andeler a kr. 1000,-, fordelt på over 50 andelskjøpere. Malerikomiteen takker hjertelig alle andelskjøperne. I dette heftet kan du lese om Niels Aall og hans innsats i 1814, omtale av kunstneren Jonny Andvik, Jo Sellægs beskrivelse av empirebygget. Samt liste over andelskjøperne.

Jubileumsmaleriet avdukes og overrekkes Stiftelsen statsråd Niels Aalls Minde 17. mai på Ulefos Hovedgaard under kulturarrangementet.

10. februar 2014, Ragnhild Hagen på vegne av komiteen og Venneforeningen.