Om laget

Historielagets logo og Sluservokterboligen

«Historielagets formål er å vekke interesse og skape forståelse for bygdas historie. Laget er sterkt engasjert i verning av kulturminnene i bygda og i spredning av kunnskap om bygdas kulturarv.»

Siden 1986 har Holla Historielag utgitt årboka Holla-Minner. Denne bokserien består nå av totalt 33 årbøker på tilsammen over 5.450 sider.

I 2003 ble Holla Historielag tildelt Nome kommunes kulturpris. Prisen deles ut årlig til enkeltpersoner, organisasjoner eller andre som har gjort en særlig innsats innenfor en eller flere deler av det utvidete kulturområdet. Flere av historielagets mest aktive medlemmer gjennom årene har også mottatt denne æresbevisningen.

I dag er den gamle Slusevokterboligen i Jernværksvegen 16 på Ulefoss historielagets forsamlingshus. Der inviterer laget jevnlig til kåserier og andre arrangementer.I tillegg har historielaget en Museumsleilighet på Øvre Verket innredet med inventar fra en testamentarisk gave gitt av bl.a. avdøde Johannes Anton Johannessen.

Holla Historielag ble opprinnelig stiftet i 1963. Men etter et par års virksomhet lå all aktivitet nede. I 1978 ble det tatt et initiativ til nystiftelse. Arne Johan Gjermundsen ble valgt til leder, med Finn Bærland som nestleder. 26. april 2018 markerte laget sitt 40-årsjubileum.

Historielagets logo er en blomsterranke som er hentet fra hollapresten Michael Thones gravplate fra 1672 ved Holla kirkeruin.

Holla Historielag er et av de største historielagene i Telemark.