Første gang utgitt i 1987, men kom i ny og oppdatert utgave i 2008.
40 år med folk og biler i gamle Holla
Innhold | Sidetall |
---|---|
Forord til den første utgaven | 5 |
Forord til den andre utgaven | 6 |
Litt veihistorie | 9 |
Litt bilhistorie | 10 |
Bilen i Norge | 16 |
Bilen i Telemark | 21 |
Bilen i Holla | 29 |
* Kammerherre Cappelen får kjøre til Landsmarka | 31 |
* Nils Schiøtt og Pedal-Forden | 33 |
* Sparker ikke og biter ikke | 34 |
* Noen bilhistorier | 36 |
* Det store billøpet passerte Ulefoss | 37 |
* Kammerherre Aalls sjåfør | 37 |
* «Stabbesteinana var nærgåanes» | 38 |
* Sjåførskole på Fen | 39 |
* Bilsakkyndige | 41 |
* «I Klovdalsbakken» | 42 |
* En høydott foran bilen | 43 |
* Nye bilmerker og Ford-agentur | 44 |
* Klengenavn på biler og sjåfører | 47 |
* En biltur i 1920-årene | 48 |
* Bensinpumper | 50 |
* Litt om priser og vinterkjøring | 51 |
* Noen flere bilhistorier | 53 |
* Opplæring | 55 |
* «Alle fekk sertifikat...» | 56 |
* Da Nils Roheim kjørte kronprins Olav | 57 |
* Biler, bileiere og sjåfører | 58 |
* Andreas Jensen kjøper Cadillac | 61 |
* «Er det fleire igjen nå?» | 62 |
* Ford med seter av bøffelskinn | 65 |
* Marmon - med 12 liter olje | 66 |
* Kvinnene blir med | 67 |
* Dårligere tider | 69 |
* Georg Wriedt med «finere» bil enn Cappelen | 71 |
* «...frakken med ei lita lerke...» | 71 |
* Overfall på drosjesjåfør | 74 |
* Sammenslåing på rutebilfronten | 75 |
* Bikkjer og barn halv takst | 78 |
* Motorsykler | 79 |
* Med bil til Stavsjø | 80 |
* Buick - «en slamp på 2 tonn» | 81 |
* Et stygt uhell | 83 |
* Forkledde ulefossinger | 83 |
* Har du råd til å ha den til pynt | 84 |
* Den nye tid | 85 |
* Bygdas første russebil | 87 |
* Flisballer forårsaker ulykke | 88 |
* Litt om bilbruk under krigen | 90 |
Generatordrift av biler | 94 |
Bilmerker i Holla | 112 |
Bileiere i Holla | 123 |
Registreringsnummer i Holla | 125 |
Kilder og illustrasjoner | 128 |
Forord til den første utgaven
Etter lang tid med innsamling av opplysninger, registrering av data osv., er det med glede vi nå legger fram et manuskript om bilens historie i Holla. Morsomt er det at Holla Historielag vil utgi dette manuskriptet som bok.
Hovedmanuskriptet bygger stort sett på faktisk bakgrunnsmateriale. I tillegg synes vi det også er riktig å ta med en del historier og opplysninger av forskjellig art, selv om disse ikke lett kan festes til tid og sted. Dette stoffet er i hovedsak kommet fram via muntlige kilder. For oversiktens skyld har vi også med en del om bilens og bilismens utvikling i verden, i Norge og i Telemark.
Det framlagte manuskript skal ikke regnes som den endelige og avsluttede historien om bilen i Holla. Vi vil derfor oppfordre leserne til å komme med eventuelle korrigeringer, og til å få fram nye historier og opplysninger som vi ikke har hatt kjennskap til. Slikt nytt stoff kan tas med i Holla Historielags tidsskrift «Iginga».
Vi vil takke alle som har bidratt med opplysninger, historier og utlån av fotografier.
Vi vil også takke Biltilsynet i Skien ved Robert Nilsson, A/S Mobile ved John Austad og personalet ved Telemark Fylkesbibliotek for god og uunnværlig hjelp.
Sist, men ikke minst vil vi takke Holla Historielag ved Tormod Halvorsen for utgivelsen av manuskriptet. Tormod Halvorsen har personlig stått for maskinskriving, redigering og montering av stoffet. Han har også satt inn mellomoverskriftene. Historielagets formann har også tatt seg av kontakten med Oluf Rasmussens trykkeri i Skien.
Ulefoss, den 1. juli 1987
Nils Garmo Per Bernt Tufte
Forord til den andre utgaven
Det er nå over 20 år siden den første utgaven av en bok om folk og biler i gamle Holla ble utgitt av Holla Historielag. Boken ble utgitt i et lite opplag og lansert i form av en kopiert utgave, hvor spesielt bildene fikk en noe dårlig gjengivelse. Innbinding og kvalitet for øvrig var heller svak, men det var også klart at prosjektet var en prøve på en billig og enkel utgivelse. I flere år har det nå vært på tale å utgi boken på nytt - og med gjennomført kvalitet i alle deler.
I mellomtiden har vi funnet flere og mer korrekte opplysninger på en del felt innenfor vår lokale bilhistorie. I tillegg har vi omredigert hele boken og ikke minst bildematerialet er vesentlig utvidet og fornyet. Vi har også gått et par-tre år inn i krigsårene og sett litt nærmere på bilbruken i den tiden.
Vårt nye og sterkt endrede manuskript gir på sett og vis en «helt ny» bok, og det er igjen en stor glede for oss at Rolla Historielag nok en gang er utgiver. Men til slutt - denne utgaven må heller ikke regnes som den endelige og avsluttede historien om bilen i Rolla. Vi vil derfor igjen oppfordre leserne til å komme med eventuelle korrigeringer, og til å få fram nye historier og opplysninger som vi ikke har fått med.
Ulefoss, den 15. april 2008Nils Garmo Per Bernt Tufte